Instagram


Facebook

Jörgen dumpar inte Gruskalle


2019-09-10

Jörgen Forsrup, arkivarieassistent på Munktellmuseet, kan sin Gruskalle-historia.
Bild: Klaravik
Jörgen Forsrup, arkivarieassistent på Munktellmuseet, kan sin Gruskalle-historia.

Även i de mest leriga grustag kan de mest skinande idéerna frodas. Det här är sagan om Gruskalle - världens första ramstyrda dumper.

Det som började med en traktorrevolution på Bolinder-Munktell banade också väg för fler stora genombrott inom motor- och anläggningsbranschen i mitten av 1900-talet. En av museets ciceroner, arkivarieassistent Jörgen Forsrup, berättar:

– Här i Eskilstuna hade Bolinder-Munktell etablerat sig som en respekterad aktör inom traktortillverkningen och i småländska Braås, hos bröderna Lihnell, hade man också intressanta saker på gång. Om än med något annat fokus…


En dumper för att bygga 50-talssverige
För det är inte bara ett lantbrukssverige som växer fram vid tidpunkten.1950-talet är även en blomstrande tid för bilismen och nya bostäder i Sverige. Och med det fanns ett växande behov att bygga ut effektivt och med kvalitet - med hjälp av fordon som kunde transportera jord, sten och grus. Något som Braås-företaget snabbt insåg.

Lihnells Vagn och Aktiebolags (LIVAB:s) svar var att utveckla dumperkärror och vagnar som kunde dras bakom traktorer. Men det var bara början på något större. Genom ett mer nära samarbete med Bolinder-Munktell kunde man dra nytta av varandras bästa grenar: LIVAB stod för kärror och BM kunde utveckla vissa traktorer som var tänkta att gå i industridrift. Utåt blev man också en gemensam enhet under BM-Volvo.


Timmerkalle leder fram till Gruskalle
1964 kommer så ett stort genombrott. Det är då skogsmaskinen Timmer-Kalle - en vagn med ramstyrning och drivaxel - ser dagens ljus. Den nya tekniken gör att Timmer-Kalle klarar tuff terräng i skogsmiljö. Året efter brakar nästa omkullkastande maskinnyhet ut från Lihnells och Bolinder-Munktell: dumpern Grus-Kalle (BM-Volvo DR 631).

– Precis som Timmerkalle kunde den klara tuffa förhållanden, tack vare stora hjul, ramstyrning, allhjulsdrift och differentialspärrar. Den fixade ankgång i mycket sank mark, och svänger omväxlande höger och vänster vilket får maskinen att närmast röra sig som en ålande människa, berättar Jörgen.


Tredje generationens maskinexpert
Gruskalle, som fick sitt namn från ägaren Carl Lihnell på LIVAB, kunde bära hela 10 ton. Mycket kan man tyck men ganska snabbt blev det dock för lite. Tillverkningen gick därför över till efterföljaren DR 860 helt och hållet i slutet av 1960-talet. Sedan dess har den ramstyrda dumpern förblivit relevant. Och Volvo som fortfarande är marknadsledande, fortsätter att pumpa ut flera tusen dumpers varje år.

– Men det är ändå nåt visst med den första ramstyrda dumpern, konstaterar Jörgen och tittar mot den gula Gruskallen med tillverkningsnummer 2014 som går att beskåda på Bolinder Munktell-museet i Eskilstuna.

Och Jörgen vet vad han pratar om. Svensk maskinhistoria är för honom vad komplicerad matematik var för Albert Einstein: enkelt och engagerande till max. Så är han också tredje generationen i familjen att jobba på Munktellmuseet. Sådan maskinkärlek dumpar man inte i första taget. 



Källa: Klaravik


Skriv ut




Mest lästa











Lundaman

lillevrå

Allu

Broddson

TMR

Hogia





Unica Media AB © 2018
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se