Instagram


Facebook

COWI projekterar ny gasterminal i Oxelösunds Hamn


2020-02-20

Flygbild över gasterminali Oxelösunds hamn.
Bild: COWI
Flygbild över gasterminali Oxelösunds hamn.

Oxgas AB planerar att bygga en terminal för flytande metan i Oxelösund. Metan (natur- och biogas) kommer framförallt att ersätta oljeprodukter och kol i bland annat fartygstrafik och industri och kommer innebära en kraftig minskning av klimatutsläpp. Till sin hjälp har de anlitat COWI, som har fått i uppdrag att genomföra en multidisciplinär projektering av den nya terminalen.

Terminalen är ett viktigt steg mot att försörja industrin och fartygstrafiken i regionen med ett mer klimatvänligt alternativ. Genom anläggningen kommer metan, ett av de renaste fossila bränslena som finns, att ersätta olja och kol. Det innebär att utsläppen av svavel och stoft upphör samtidigt som utsläppen av kväveoxider och koldioxid minskar kraftigt.

SSABs verksamhet i Oxelösund utgör en av de största punktkällorna för koldioxidutsläpp både inom SSAB och i Sverige. Terminalen kommer bland annat förse SSABs fabriker i Oxelösund och Borlänge, samt andra förbrukare med flytande naturgas (LNG) och biogas så snart det finns i tillräcklig mängd. LNG kommer att levereras med fartyg och på terminalen sker förångning för vidare transport med gasledning, samt utlastning till tåg och lastbil. Terminalen placeras i Oxelösunds Hamn.

– Terminalens placering är noga planerad och nu går vi in i en detaljerad projektering tillsammans med COWI som vi har stort förtroende för. Vi väljer ett EPCM-kontrakt* för att tillsammans med COWI aktivt kunna påverka den fortsatta processen, säger Douglas Heilborn, vd för Oxgas AB och Oxelösunds Hamn AB.

Oxgas är ett helägt dotterbolag till Oxelösunds Hamn AB. Oxelösunds hamn har ett strategiskt läge för etablering av industriterminaler med en väl utbyggd väg- och järnvägslogistik kopplat till hamnen. Transportmöjligheterna möjliggör därmed transport av flytande natur- och biogas till industrier i andra delar av Sverige. Terminalen möjliggör också för LNG-drivna fartyg att bunkra i hamnen.


Ett totalåtagande
COWI har lång erfarenhet och kompetens av att utföra industriprojekt från idéstudie till färdig anläggning. I uppdraget ingår att göra detaljprojektering och genomförande av terminalen samt renovering av befintlig kaj i hamnen. COWI har ett EPCM-åtagande, vilket innebär ett ansvar för helheten i projektet - inklusive projektledning, detaljprojektering av alla discipliner, inköp av utrustningar och entreprenader, montageledning och idrifttagning.

– Vi jobbar nära tillsammans med Oxgas och har ett långsiktigt samarbete. Vi är mycket stolta över att ha fått förtroendet att bidra till en viktig del av klimatomställningen inom industrin och transporter, och att få vara med och bidra med vår kompetens från start till mål känns extra roligt, säger Anna Berggren, marknadschef för Industri på COWI.

Terminalen i Oxelösund ska ha sin första leverans i slutet av 2022.

*EPCM står för Engineering, Procurement and Construction Management.



Källa: COWI


Tipsa en vn Skriv ut




Mest lästa











lillevrå

L5navigation

Onninen

Allu

modul-system

Byggval






Industrinät
Unica Media AB © 2018
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se