Instagram


Facebook

Elkonverterad Merlo Roto 40.30 imponerad


2021-06-21

Drottningholms Merlo Roto 40.30 DuoPower vid Slussen i Stockholm.
Bild: Hüllert Maskin
Drottningholms Merlo Roto 40.30 DuoPower vid Slussen i Stockholm.

Drottningholms Merlo Roto 40.30 DuoPower vid Slussen i Stockholm.
Bild: Hüllert Maskin
Drottningholms Merlo Roto 40.30 DuoPower vid Slussen i Stockholm.

Drottningholms Merlo Roto 40.30 DuoPower vid Slussen i Stockholm.
Bild: Hüllert Maskin
Drottningholms Merlo Roto 40.30 DuoPower vid Slussen i Stockholm.

Vid Slussen i Stockholm går en Merlo Roto 40.30 DuoPower som tillhör Drottningholms Entreprenad. Maskinen har konverterats för att kunna köras på el via kabel i så stor utsträckning som möjligt.

Miljötänket är högt i projektet och som entreprenör gäller det att hänga med i svängarna. Drottningholms Entreprenad valde att utrusta en konventionell Merlo Roto 40.30 för eldrift via kabel och maskinföraren Leif Eriksson är mer än nöjd.

– Den är jätteskön att köra, inga vibrationer och inget buller. Det känns mycket bättre i kroppen efter en dag när man kört på el än på diesel. Jag är fantastiskt nöjd, säger han.

Just nu pågår mycket betongarbeten och formsättning. Det innebär att en hel del lyft ska göras från en och samma plats. Därmed kan Leif till större delen köra på el under arbetsdagarna.

– Åtminstone fram till semestern ska jag vara här och med det vi håller på med nu så går det köra till 90 procent på el. Och behöver man iväg och hämta något så tar det bara ett par minuter att plugga in sig igen så det är väldigt smidigt, säger han.

När maskinen inte kan köras på el fungerar den precis som vanligt i dieselutförandet. Det gör att den är användbar i alla lägen, inomhus som utomhus.

– Jag måste säga att jag är djupt imponerad. Den fungerar jättebra även på el. Om jag kunde skulle jag välja skulle jag ha en fullelektrisk maskin som kan köras på batteri om den kunde klara en hel dags arbete, säger Leif Eriksson.

Han ser definitivt en framtid för maskinen och hoppas få fortsätta dra nytta av eldriftens alla fördelar under lång tid framåt.

– Det finns flera etapper här vid Slussen i tunnlar och bergrum, där ser jag helt klart att vår maskin skulle vara en fördel. Dessutom är det smidigt för dem som jobbar runt maskinen, inte bara för att den är tyst utan även för att de kan plugga in i sina handverktyg i den lilla ”lådan” som jag har fram på maskinen och få ström. Så vi är många som gillar den här maskinen, konstaterar han.


Om DuoPower
Maskinerna med duo-power är byggda exakt som standardmodellerna, med skillnaden att de har en extra hydraulpump som är eldriven, samt omvandlare för att kunna skifta mellan el- och dieseldrift. Det är enkelt att växla mellan traditionell dieseldriven körning och eldrift och det finns flera miljöfördelar med denna typ av maskin.

Med enbart eldrift drivs stödbenen, bommen, den tiltbara hytten, all hydraulik för lyft och sväng och maskinens alla övriga el-funktioner. Det är bara vid förflyttning av maskinen som körningen kräver dieseldrift. Pumpen och omvandlaren är monterad på maskinens front och bakom öppningsbara luckor.


Källa: Hüllert


Tipsa en vn Skriv ut




Mest lästa











lillevrå

L5navigation

Onninen

Allu

modul-system

Byggval






Industrinät
Unica Media AB © 2018
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se