Instagram


Facebook

Engcon vässar internlogistiken i Strömsund för att möta en ökad global efterfrågan


2021-07-01

Bob Persson, VD och ägare av Wist Last & Buss, och Stig Engström, Engcons grundare och ägare, framför den nya specialutrustade lastbilen.
Bild: Engcon
Bob Persson, VD och ägare av Wist Last & Buss, och Stig Engström, Engcons grundare och ägare, framför den nya specialutrustade lastbilen.

Engcons framgångar fortsätter, med ökad efterfrågan globalt och fortsatt expansion. Därför gör de nu en satsning i internlogistiken på anläggningen i Strömsund. Den tidigare lösningen med att flytta gods inom produktionsområdet med hjullastare räcker inte längre till – istället investerar Engcon i en specialutrustad lastbil, som därmed effektiviserar logistikflödet och säkrar leveranstiderna till kund.

Engcon, tillverkare av tiltrotatorer och redskap för grävmaskiner, genomförde nyligen en miljoninvestering på anläggningen i Strömsund. En ny Volvo FL250 lastbil köptes in från det lokala företaget Wist Last & Buss i Östersund, som sedan specialutrustades av Norbergs Svets & Smide i Strömsund. Investeringen förbättrar och säkrar logistiken inom Engcons fabriksområde.

– Med den nya lastbilen förbättrar vi vår interna logistik avsevärt. Med en effektivare transportlösning på plats ökar vi kapaciteten och minskar antalet transporter som behöver genomföras, berättar Stig Engström, Engcons grundare och ägare.

Engcon äger hela Strömsunds industricentra och området inrymmer allt från svetsning, metallbearbetning och måleri till slutmontering. Detta innebär en logistisk utmaning eftersom alla komponenter ska förflyttas mellan de olika avdelningarna innan de slutligen går i väg till kund. Den nya specialutrustade lastbilen införskaffades för att göra den logistiken så effektiv som möjligt.


Lokala leverantörer bidrog till den nya logistiklösningen
Den nya lastbilen, en Volvo FL250 4x2, är utrustad med den senaste tekniken. Det innebär bland annat en effektiv dieselmotor med AdBlue-rening som uppfyller de strängaste och nuvarande miljökraven samt en 6-stegad automatlåda. I övrigt är lastbilen luftfjädrad i både chassi och hytt för bästa förarkomfort. Det höj- och sänkbara specialflaket – som är byggt av lastbilspåbyggaren Daniel Norberg, Norbergs Svets & Smide AB i Strömsund - kan hydrauliskt höjas och sänkas +-300 mm vilket gör det möjligt för föraren att backa in under speciella flak som står på egna stödben.

– Vi har nu ett komplett transportsystem med flera lösa flak som ställs ut på de olika avdelningarna. När flaken är färdiglastade meddelas lastbilsföraren, som sedan hämtar och lämnar flaken enligt ett givet mönster. Detta garanterar ett maximalt nyttjande av lastbilens lastkapacitet samt ett anpassat körmönster som minimerar så kallad onödig körning, förklarar Stig Engström, som understryker att det har varit viktigt för Engcon att också bidra till att köpa in och modifiera lastbilen genom lokala aktörer:

– Det känns extra bra att vi som stort företag på orten säkrar den här lösningen genom att stötta andra lokala företag, säger Stig Engström.

Något som leverantörerna håller med om:

– Vi är glada och stolta över att Stig och Engcon fortsätter tänka lokalt och stöttar det lokala näringslivet. Den typen av ansvarstagande är oerhört välkommet och viktigt, säger Bob Persson, VD och ägare av Wist Last & Buss.

Den nya logistiklösningen är redan i full gång och säkrar leveranserna till Engcons kunder, som återfinns över hela världen.


Källa: Engcon


Skriv ut




Mest lästa











lillevrå

Hogia

Provia






Kalmar-kylarrenovering
Unica Media AB © 2018
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se