Miljön styr maskinvalet hos Skultorps Åkeri & Grus AB


2020-10-29

Företaget är en lång familjehistoria som började redan 1946 då Gunnar Johansson, farfar till Mikael, startade ett åkeri i Skultorp. I mitten av 80-talet tog sönerna Lars och Kent Johansson över rörelsen. Mikael, son till Lars, började köra 1988 och blev delägare i bolaget 2009.
Bild: Peter Holgersson
Företaget är en lång familjehistoria som började redan 1946 då Gunnar Johansson, farfar till Mikael, startade ett åkeri i Skultorp. I mitten av 80-talet tog sönerna Lars och Kent Johansson över rörelsen. Mikael, son till Lars, började köra 1988 och blev delägare i bolaget 2009.

Dumpern han pratar om är en Volvo Dumpernn Volvo A25G som levererades hade förstås en Steg 5-motor, men inte bara det – det var den absolut första A25G med Steg 5-motor.
Bild: Peter Holgersson
Dumpern han pratar om är en Volvo Dumpernn Volvo A25G som levererades hade förstås en Steg 5-motor, men inte bara det – det var den absolut första A25G med Steg 5-motor.

Flygvy över några av de Volvomaskiner som företaget har i sin maskinflotta.
Bild: Peter Holgersson
Flygvy över några av de Volvomaskiner som företaget har i sin maskinflotta.

Att tänka på miljön, kan ibland vara mer ord än handling. För Mikael Johansson på Skultorps Åkeri & Grus AB är det på riktigt.
– Vi håller på att certifiera oss, både kvalitets- och miljöcertifiering. När vi köpte den nya dumpern, var det ett krav att den hade en Steg 5-motor.

Dumpern han pratar om är en Volvo A25G som levererades runt julhelgen 2019. Den hade förstås en Steg 5-motor, men inte bara det – det var den absolut första A25G med Steg 5-motor.

– Haha, det såg vi först senare. Maskinen har nummer 001, det är faktiskt lite roligt. Det stod att den gått 30 timmar när vi fick den. Det var förstås inget som märktes.

Maskinen såldes som begagnad, men var så nära nyskick det går att komma. Innan Mikael köpte den hade den gått som testmaskin internt på Swecon.

Företaget är en lång familjehistoria som började redan 1946 då Gunnar Johansson, farfar till Mikael, startade ett åkeri i Skultorp. I mitten av 80-talet tog sönerna Lars och Kent Johansson över rörelsen. Mikael, son till Lars, började köra 1988 och blev delägare i bolaget 2009.

– Ojoj, vad tiden har gått fort! Men mycket är sig likt. Pappa är 69 år, men han kör fortfarande på heltid och börjar klockan 05.00 som alla vi andra. Lördagar är den enda lediga dagen, för på söndagar sköter vi ekonomin. Vi kör på det gamla viset, skrattar Lars.

Måste hänga med
Även om de följer de gamla traditionerna, måste bolaget anpassa sig till dagens och morgondagens krav. Bolaget har i dag ett tiotal anställda och har två ben att stå på: dels entreprenadverksamhet för i huvudsak Peab och NCC samt driften av den egna bergtäkten utanför Skövde som producerar cirka 200 000 ton om året.

– Vi måste hänga med tiden och då är kvalitet och miljö viktigt. Därför lägger vi ner ganska mycket tid på att certifiera oss. Det är bättre att försöka ligga ett steg före, allt fler kunder kräver certifiering och nya miljöanpassade maskiner, säger Mikael Johansson.

I maskinparken finns huvudsakligen Volvo: två hjulgrävare, två bandgrävare, fyra hjullastare samt två dumprar.



Källa: Swecon