Instagram


Facebook

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Bättre överblick med MCP80 och MC1 underlättar arbetet för grävmaskinisterna hos Taxus


2020-08-04

Taxus har även valt att använda sig av Leica Geosystems eftermarkandstjänst CCP som beroende på avtalsnivå innebär allt från kundsupport via telefon och fjärrsupport via internet, mjukvaruuppdateringar till årlig översyn samt utökad garanti.
Bild: Leica Geosystems
Taxus har även valt att använda sig av Leica Geosystems eftermarkandstjänst CCP som beroende på avtalsnivå innebär allt från kundsupport via telefon och fjärrsupport via internet, mjukvaruuppdateringar till årlig översyn samt utökad garanti.

Tony Roos, en av Taxus grävmaskinsförare.
Bild: Leica Geosystems
Tony Roos, en av Taxus grävmaskinsförare.

Jonathan Lennartsson, en av Taxus grävmaskinsförare.
Bild: Leica Geosystems
Jonathan Lennartsson, en av Taxus grävmaskinsförare.

Eje Andersson, driftsledare på Taxus och \
Bild: Leica Geosystems
Eje Andersson, driftsledare på Taxus och "spindeln i nätet" i  den dagliga verksamheten.

Taxus är ett renodlat uthyrningsföretag som inte har några egna entreprenader utan lägger all kraft på att stötta sina kunder med hyrlösningar. Företaget erbjuder alltifrån anläggare, snickare och grävmaskiner, till transportlösningar och kranbilar. Taxus har sätet i Stenungsund och har ett 40-tal medarbetare. Idag finns nio MCP80-paneler inom företagets maskinflotta och två används med mjukvaran MC1. Uppgraderingen sker allteftersom.

En av Taxus grävmaskinsförare är Jonathan Lennartsson. Han har arbetat som grävmaskinist sedan han gick ut skolan för fyra år sedan. Jonathan fick den nya MC80-panelen med mjukvaran MC1 i sin nya hjulgrävare Volvo EWR150 som levererades i hösten 2019.

– En av de allra största fördelarna med MC1 till skillnad från den tidigare mjukvaran är att jag nu kan se hela arbetsplatsen i panelen. Jag är inte längre låst till den position jag har, berättar Jonathan.

– Det betyder att jag inte längre behöver hjula runt på siten för att se utsättningen. Nu kan jag istället swipa med fingrarna på panelen vilket innebär mindre körning och jag blir mer effektiv, fortsätter han.


Känner sig säkrare på resultatet
Jonathans kollega Tony Roos har varit med betydligt längre, han har kört grävmaskin sedan 2003 då Jonathan bara var fem år. Tony har varit med om en omfattande teknisk utveckling inom maskinstyrning och har mycket att jämföra med. Att nya MC1 underlättar arbetet instämmer Tony helt med Jonathan.

– Med MC1 får jag en bättre överblick. Förr kunde jag bara se området närmast skopan men nu får jag snabbt en förståelse för helheten. Det ger också en säkerhet att jag själv gör rätt, jag behöver inte förlita mig på någon annan och blir inte beroende av att ha en utsättare utanför maskinen.

– MC1 gör också att jag utför arbetsmomenten på kortare tid, jag blir effektivare och kan till exempel lättare planera jobbet med lastbilsförarna och få material på rätt ställe. Det blir mer precision i arbetet.

Säkra redskapsbyten
Andra funktioner som Tony tycker är praktiska är AutoSnap och att det är enkelt att växla redskap direkt i körläget.

– Med AutoSnap kan jag via skärmen enkelt se, hitta och ansluta mot det objekt jag vill arbeta med när jag rör mig.

– När jag byter redskap vilket ofta sker många gånger under ett arbetspass underlättar det att ha snabb tillgång till skoporna direkt i panelen. Jag behöver inte gå in i menysystemet som tidigare och jag vet att rätt skopa används.

Syns bättre i solljus
Leica Geosystems maskinstyrningssystem är en naturlig del av vardagen för maskinförarna.
– MCP80 med MC1 används ständigt och jämt så de är viktiga arbetsverktyg, säger Jonathan.

Den nya panelen och mjukvaran har även lett till en förbättrad förarmiljö, till exempel klarar utrustningen solljuset bättre.
– Tidigare var bakgrundsfärgen svart och då var det svårt att se om solen låg på i vissa lägen men nu är den ljus och det gör stor skillnad, säger Jonathan.

Efter arbetsdagens slut tar han loss MC80-panelen så den inte är kvar i grävmaskinen vilket är en trygghet inte minst ur stöldskyddssynpunkt.
– Panelen känns robust och har inga utstickande antenner så man behöver inte vara rädd att något råkar gå sönder. Det är bara att snäppa loss, ta med och låsa in den, förklarar Jonathan.


Enkelt med fjärrsupport
Taxus har även valt att använda sig av Leica Geosystems eftermarkandstjänst CCP som beroende på avtalsnivå innebär allt från kundsupport via telefon och fjärrsupport via internet, mjukvaruuppdateringar till årlig översyn samt utökad garanti.

När Jonathan behöver hjälp med utrustningen kan han ringa in till Leica Geosystems supportavdelning och få snabb hjälp över telefon. Om det behövs kan en tekniker koppla upp sig mot utrustningen och fjärrstyra den, läsa av felkoder med mera.

– Alltid när det händer något och man behöver hjälp vill man ha den snabbt. Därför är det skönt att enkelt kunna ringa supporten eller få hjälp via fjärrstyrning. Det mesta går att lösa över telefon men vid ett par tillfällen har det hänt att jag fått hjälp av en tekniker som kopplat upp sig mot maskinen.

– Istället för att vänta på att en tekniker ska åka ut till mig så är det här en mycket praktisk lösning. Jag slipper stå stilla länge med maskinen, jag kan producera mer och vetskapen att jag kan få snabb hjälp är en trygghet i sig.

SmartNet och ConX
Jonathan Lennartsson är tekniskt intresserad och gillar att lära sig. Han använder Leica Geosystems satellitpositioneringstjänst HxGN SmartNet och har kännedom om den molnbaserade samarbetsplattformen ConX.

– SmartNet använder jag hela tiden. Den stora fördelen med den jämfört med en traditionell totalstation är att jag alltid vet exakt var jag är någonstans och har med mig alla positioner när jag kör runt. Jag behöver inte tänka på att något är i vägen, till exempel en container som annars hade blockerat signalen.

– Jag har själv inte hunnit använda ConX än men jag vet att det är en mycket praktisk lösning. Utsättaren kan lägga ut sin fil direkt via datorn och användaren kan ladda ned den direkt. De stora vinsterna är att jag inte behöver vänta på att utsättaren ska komma ut, jag behöver inte använda USB-minnen och det är säkrare inte minst ur arbetsmiljösynpunkt att inte ha människor runt maskinen eller om vi arbetar i en svårare miljö.

Eftermarknad och support
Taxus har länge använt maskinstyrning. Första utrustningen köptes redan 2005 under varumärket Scanlaser. Eje Andersson är företagets driftsledare och är en spindel i nätet i Taxus dagliga verksamhet.

Vad är viktigt för er med utrustningen som ni använder?
– Att vi får full respons kring eftermarknadsfrågorna och att supporten är lättillgänglig och kunnig. Våra maskinister kan själva ta kontakt med supporten och ibland gör jag det vid större frågor. För oss är det mycket praktiskt att förarna har direktkontakt med supporten, då får de rätt hjälp vid rätt tillfälle och Leica Geosystems har spetskunskap om sina produkter, berättar Eje, och fortsätter:

– Samarbetet har genom åren fungerat mycket bra. Leica Geosystems är en trygg partner för oss. Det är också en fördel att de är väletablerade hos mätteknikerna i vår region i västsverige. Det innebär en stor förståelse när alla kan samma teknik.


Fakta: Digitalisering av arbetsflöden för grävmaskiner
Mjukvaruplattformen MC1 erbjuder ett gemensamt gränssnitt för Leica Geosystems maskinstyrningslösningar för alla anläggningsmaskiner. Med denna mångsidiga mjukvarulösning skapas en sömlös uppkoppling mellan anläggningsmaskinerna på arbetsplatsen, vilket automatiserar projektet och ger användarna bättre vägledning.

Leica MC1 har stöd för Leica Tool Recognition, vilket innebär att redskap som kopplas till grävmaskinen detekteras automatiskt. Funktionen minskar till exempel risken för användning av felaktiga skopor som kan leda till att man av misstag gräver för mycket, ökar effektiviteten och produktiviteten avsevärt för maskinförarna på plats.



Källa: Leica Geosystems


Tipsa en vn Skriv ut




Mest lästa











L5navigation

Onninen





Unica Media AB © 2018
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se