Instagram


Facebook

Stor leverans till Pan Rental: ”Våra kunder vill köra Volvo”


2021-06-10

Konstantin Tsiaras, uthyrningsansvarig på Pan Rental AB.
Bild: Swecon
Konstantin Tsiaras, uthyrningsansvarig på Pan Rental AB.

Många vill hyra anläggningsmaskiner och många vill hyra Volvo. Där har vi grunden till Pan Rentals senaste och hittills största affär på 51 Volvomaskiner med Swecon. Konstantin Tsiaras lyfter även Swecons servicemarknad, de hållbara lösningarna och helhetsekonomin med Volvo som starka argument i valet av nya maskiner.

Det är inte de första Volvomaskinerna som rullar in på Pan Rentals anläggning i Kungsängen. Under de senaste åren har mängden ökat successivt, och från maj till oktober levereras alltså ytterligare 51 maskiner från Swecon. Mest grävmaskiner (både bandare och hjulare) men också hjullastare och dumprar. En blandning av stort och smått, från 1,8 till 40 ton, som möter kundernas efterfrågan.

– Det är klart att investeringen hänger ihop med vad kunderna efterfrågar. Våra kunder är nöjda med maskinerna och vill åka Volvo, många ringer och vet exakt vad de vill ha för modell och utrustning, säger Konstantin Tsiaras, uthyrningsansvarig på Pan Rental och son till grundaren Sokrates Tsiaras.


Helhetsekonomi och miljötrygghet
– Vi är också nöjda med både maskinerna och Swecon. Det fungerar bra med service och reservdelar, eftermarknaden blir hela tiden bättre och bättre, förklarar Konstantin och lyfter i samma andetag helhetsekonomin med Volvo, med att det finns ett sug efter maskinerna när Pan Rental känner sig färdiga med dem och vill sälja.

En annan viktig fördel ser han i att Volvo ligger i framkant när det gäller miljötänk och hållbara lösningar.

– Det ställs mer och mer krav, på miljömotorer, biologiskt nedbrytbara hydrauloljor och annat, och det är det inte alla tillverkare som kan leva upp till. Här måste vi vara med så att vi inte kommer efter, och då känns det tryggt med Volvo.


Uthyrningsflottan växer
Moderbolaget Pan Trading har köpt och sålt anläggningsmaskiner såväl nationellt som internationellt sedan början på 90-talet då företaget grundades av Sokrates Tsiaras. Företaget kompletterades senare med Pan Rental - en verksamhet som smög igång så smått i slutet på 90-talet och blev en naturlig del av verksamheten.

– 2007 köptes de första dedikerade uthyrningsmaskinerna och sedan dess har flottan växt sakta men säkert.


Ingen typisk kundprofil
Hos Pan Trading/Pan Rental är fördelningen mellan försäljning och uthyrning ungefär lika, i alla fall arbetsmässigt. När det gäller omsättningen är försäljningen större, men hyresdelen å andra sidan mer lönsam. I lokalerna i Kungsängen, basen sedan ungefär fem år, finns förutom de 32 medarbetarna bland annat tre tvätthallar, svetsbås och lackeringsbås.

– Vi är noga med våra maskiner. Kunden ska alltid få en fräsch, ren och snygg maskin från oss.

Och på tal om kunden, hur ser en typisk hyreskund hos Pan Rental ut?
– Vi har faktiskt hela spektrat, från enmansföretagare till stora bolag som Peab och Skanska. Svenska bolag såväl som utländska. Det är vanligt att man hyr en maskin i två, tre månader, men det kan egentligen röra sig om allt från en dag till tre år. Vi har till och med några som ligger på fyra år. När det blir så långt ser vi till att byta ut, så att de alltid har fräscha maskiner.


Hyresmaskin ett alternativ för många
Konstantin ser ljust på framtiden. Han konstaterar att allt fler upptäcker fördelarna med att hyra projektbaserat, att det kan vara bättre ekonomi i att hyra för ett projekt som pågår i tre, fyra månader.

– Under pandemin har folk också varit lite mer försiktiga, väntat med större investeringar och istället valt att hyra. Och nu när många vill köpa maskiner igen och leveranstiderna kan vara rätt så långa är hyresmaskiner ett smidigt alternativ. Här har vi dessutom en bra dialog med Swecon om hur vi tillsammans kan underlätta för våra kunder.

Nästa steg är – förutom att låta hyresverksamheten fortsätta växa i Mellansverige – att etablera sig ”på riktigt” med lokaler i Norrland.

– Vi har många maskiner som går i norra delarna av Sverige och det känns naturligt att skapa en knutpunkt även där, så att vi finns nära.


Källa: Swecon


Skriv ut




Mest lästa











lillevrå

Hogia

Provia





Unica Media AB © 2018
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se