Instagram


Facebook

Nya Volvo P6870D ABG gör asfaltläggningen enkel


2020-01-21

Volvo Construction Equipment har arbetat med att förbättra användarvänligheten och mångsidigheten hos sina hjulburna asfaltläggare, och P6870D ABG är det perfekta exemplet. Den här asfaltläggaren kan åstadkomma oslagbara resultat i olika läggningsapplikationer – oavsett om det handlar om små bostadsområden eller stora landsvägsprojekt.
Bild: Volvo Construction Equipment
Volvo Construction Equipment har arbetat med att förbättra användarvänligheten och mångsidigheten hos sina hjulburna asfaltläggare, och P6870D ABG är det perfekta exemplet. Den här asfaltläggaren kan åstadkomma oslagbara resultat i olika läggningsapplikationer – oavsett om det handlar om små bostadsområden eller stora landsvägsprojekt.

P6870D ABG har förbättringar i fråga om drifttid och effektivitet: ett av de viktigaste framstegen är 13-tonstråget och en bränsletankvolym som räcker till 10 timmars oavbrutet läggande. Det finns dessutom ett system som skyddar mot bränslestöld och Volvo CE har även en rad belysningssatser, så att du kan se och göra mer vid dåliga ljusförhållanden.
Bild: Volvo Construction Equipment
P6870D ABG har förbättringar i fråga om drifttid och effektivitet: ett av de viktigaste framstegen är 13-tonstråget och en bränsletankvolym som räcker till 10 timmars oavbrutet läggande. Det finns dessutom ett system som skyddar mot bränslestöld och Volvo CE har även en rad belysningssatser, så att du kan se och göra mer vid dåliga ljusförhållanden.

Volvo CE har även gjort det enkelt att rent fysiskt komma åt nödvändiga kontrollpunkter på P6870D ABG, vilket innebär snabbare och säkrare servicerutiner. Centralsmörjningspunkter och viktiga servicepunkter är smidigt placerade uppe på plattformen, medan bränsletanken, emulsionstanken och AdBlue-påfyllningsröret är åtkomliga från marknivå. För att underlätta hanteringen och underhållet av en hel maskinpark kan en och samma nyckel användas för att starta tändningen i alla maskiner och låsa upp alla serviceluckor.
Bild: Volvo Construction Equipment
Volvo CE har även gjort det enkelt att rent fysiskt komma åt nödvändiga kontrollpunkter på P6870D ABG, vilket innebär snabbare och säkrare servicerutiner. Centralsmörjningspunkter och viktiga servicepunkter är smidigt placerade uppe på plattformen, medan bränsletanken, emulsionstanken och AdBlue-påfyllningsröret är åtkomliga från marknivå. För att underlätta hanteringen och underhållet av en hel maskinpark kan en och samma nyckel användas för att starta tändningen i alla maskiner och låsa upp alla serviceluckor.

Den rymliga, bekväma och ergonomiskt utformade förarplatsen ger föraren suverän sikt över hela asfalteringsprocessen, med direkt sikt ned i tråget och matarskruven och fri sikt över arbetsytan. Motorhuvens plana konstruktion möjliggör även för föraren att med ett ögonkast få en översikt över materialförsörjning och flöde, medan sikten förbättras ytterligare av glasade partier på båda sidor av plattformen, närfältsspeglar och justerbara stolar som kan skjutas ut utanför asfaltläggarens ytterkant.
Bild: Volvo Construction Equipment
Den rymliga, bekväma och ergonomiskt utformade förarplatsen ger föraren suverän sikt över hela asfalteringsprocessen, med direkt sikt ned i tråget och matarskruven och fri sikt över arbetsytan. Motorhuvens plana konstruktion möjliggör även för föraren att med ett ögonkast få en översikt över materialförsörjning och flöde, medan sikten förbättras ytterligare av glasade partier på båda sidor av plattformen, närfältsspeglar och justerbara stolar som kan skjutas ut utanför asfaltläggarens ytterkant.

Volvo CE har satt kontrollen i förarnas händer genom att skapa lättanvända funktioner som EPM3-systemet (Electronic Paver Management). EPM3-systemets styrknappar är konsoliderade och ordnade i fågelperspektiv, så att föraren vägleds genom de enskilda arbetsfunktionerna på ett intuitivt sätt.
Bild: Volvo Construction Equipment
Volvo CE har satt kontrollen i förarnas händer genom att skapa lättanvända funktioner som EPM3-systemet (Electronic Paver Management). EPM3-systemets styrknappar är konsoliderade och ordnade i fågelperspektiv, så att föraren vägleds genom de enskilda arbetsfunktionerna på ett intuitivt sätt.

Volvos hjulburna asfaltläggare har dessutom tre körlägen: läggning, shunting och transport. Shuntingläget är idealiskt för manövrering, lastning och lossning. I det här läget inaktiveras läggningsfunktionerna och maskinen kan svänga med 2,5 m innerradie.I transportläge initieras full körhastighet (20 km/h) för snabb omplacering, och automatisk tomgång aktiveras när asfaltläggaren inte är i rörelse. De kompakta måtten för P6870D ABG gör den även lätt att transportera mellan arbetsplatser
Bild: Volvo Construction Equipment
Volvos hjulburna asfaltläggare har dessutom tre körlägen: läggning, shunting och transport. Shuntingläget är idealiskt för manövrering, lastning och lossning. I det här läget inaktiveras läggningsfunktionerna och maskinen kan svänga med 2,5 m innerradie.I transportläge initieras full körhastighet (20 km/h) för snabb omplacering, och automatisk tomgång aktiveras när asfaltläggaren inte är i rörelse. De kompakta måtten för P6870D ABG gör den även lätt att transportera mellan arbetsplatser

Kunderna har möjlighet att aktivera CareTrack-telematiksystemet i P6870D ABG. Med hjälp av CareTrack kan platschefer ligga steget före oplanerade stillestånd och säkerställa att asfaltläggaren används effektivt.
Bild: Volvo Construction Equipment
Kunderna har möjlighet att aktivera CareTrack-telematiksystemet i P6870D ABG. Med hjälp av CareTrack kan platschefer ligga steget före oplanerade stillestånd och säkerställa att asfaltläggaren används effektivt.

Rapporter om maskinens plats, användning, produktivitet, bränsleförbrukning och hälsa är åtkomliga från distans, vilket gör det lättare att identifiera områden som kan förbättras för att optimera verksamheten.
Bild: Volvo Construction Equipment
Rapporter om maskinens plats, användning, produktivitet, bränsleförbrukning och hälsa är åtkomliga från distans, vilket gör det lättare att identifiera områden som kan förbättras för att optimera verksamheten.

Med en läggningsbredd på upp till 9 meter kan P6870D ABG utrustas med en rad olika skridar som passar för en mängd olika arbetsplatser och material. Volvos Variomatic-skridar har åtta styrrör, fyra för varje hydraulförlängning, som tillsammans med den valbara skridspännanordningen bidrar till en enhetligt och jämnt kompakterad yta.
Bild: Volvo Construction Equipment
Med en läggningsbredd på upp till 9 meter kan P6870D ABG utrustas med en rad olika skridar som passar för en mängd olika arbetsplatser och material. Volvos Variomatic-skridar har åtta styrrör, fyra för varje hydraulförlängning, som tillsammans med den valbara skridspännanordningen bidrar till en enhetligt och jämnt kompakterad yta.

Mångsidighet, användarvänlighet och tillförlitlighet är nyckelegenskaperna hos den nya hjuldrivna asfaltläggaren P6870D ABG, som finns att köpa i regionerna EMEA, APAC och Latinamerika.
Bild: Volvo Construction Equipment
Mångsidighet, användarvänlighet och tillförlitlighet är nyckelegenskaperna hos den nya hjuldrivna asfaltläggaren P6870D ABG, som finns att köpa i regionerna EMEA, APAC och Latinamerika.

Upplev oslagbart mångsidig asfaltläggning med P6870D ABG, som kombinerar en kompakt design, enastående drivgrepp och funktioner utformade för att vara lätta att använda och underhålla.


Volvo Construction Equipment (Volvo CE) har arbetat med att förbättra användarvänligheten och mångsidigheten hos sina hjulburna asfaltläggare, och P6870D ABG är det perfekta exemplet. Den här asfaltläggaren kan åstadkomma oslagbara resultat i olika läggningsapplikationer – oavsett om det handlar om små bostadsområden eller stora landsvägsprojekt.

Volvo CE:s asfaltläggare har en utmärkt dragkraft för säker och exakt drift oberoende av yttre omständigheter – och P6870D ABG är inget undantag. Med en trepunktsbalans som stabiliserar dragbilsplattformen säkerställer den här asfaltläggarens unika självnivellerande upphängningssystem att dragkraften maximeras – även i utmanande terräng. Volvos drivsystem bidrar till jämn asfaltläggning genom att säkerställa hög dragkraft. Systemet finns som 6x6 eller 6x4 och har stora framhjul som ger hög drivkraft, medan det lastberoende momentstyrningssystemet justerar kraften mellan de främre drivhjulen för att undvika att hjulen slirar.

Volvos hjulburna asfaltläggare har dessutom tre körlägen: läggning, shunting och transport. Shuntingläget är idealiskt för manövrering, lastning och lossning. I det här läget inaktiveras läggningsfunktionerna och maskinen kan svänga med 2,5 m innerradie.I transportläge initieras full körhastighet (20 km/h) för snabb omplacering, och automatisk tomgång aktiveras när asfaltläggaren inte är i rörelse. De kompakta måtten för P6870D ABG gör den även lätt att transportera mellan arbetsplatser.Alla tre körlägena backas upp av en premiummotor från Volvo som kombinerar högt vridmoment och lågt varvtal, medan motoreffekten automatiskt matchas med arbetsplatsens krav. Det ger avsevärt lägre bullernivåer och kapar bränsleförbrukningen med upp till 30 %.


Säker och smidig asfaltläggning
Volvo CE har satt kontrollen i förarnas händer genom att skapa lättanvända funktioner som EPM3-systemet (Electronic Paver Management). EPM3-systemets styrknappar är konsoliderade och ordnade i fågelperspektiv, så att föraren vägleds genom de enskilda arbetsfunktionerna på ett intuitivt sätt. Med hjälp av rullknappen kan föraren snabbt välja och justera funktioner för bättre maskinkontroll och optimal effektivitet. EPM3-systemet innehåller funktionen Settings Manager som förenklar maskinkonfigurationen så att föraren snabbt kan komma igång med arbetet. Med den här funktionen kan föraren lagra anpassade inställningar och hämta sparade inställningar för liknande läggningsjobb, så att kvaliteten blir enhetlig från jobb till jobb. Finjusteringar av sparade parametrar kan göras för att optimera prestanda och produktivitet.

Den rymliga, bekväma och ergonomiskt utformade förarplatsen ger föraren suverän sikt över hela asfalteringsprocessen, med direkt sikt ned i tråget och matarskruven och fri sikt över arbetsytan. Motorhuvens plana konstruktion möjliggör även för föraren att med ett ögonkast få en översikt över materialförsörjning och flöde, medan sikten förbättras ytterligare av glasade partier på båda sidor av plattformen, närfältsspeglar och justerbara stolar som kan skjutas ut utanför asfaltläggarens ytterkant. Även förarkomforten har hög prioritet och P6870D ABG har konstruerats för att ha låga bullernivåer, allväderstak med skjutbara förlängningar såväl som fot- och armstöd, utblås av varmluft, mugghållare och USB-laddaranslutning. Förarens bekvämlighet ökas ännu mer med välkomstbelysningen som lyser upp plattformen i tre minuter efter att huvudströmbrytaren slås på och efter att tändningen har stängts av. Trågets låshandtag kan nu nås direkt från plattformen, även när en vindruta är installerad.

Och för att göra livet lättare även på skridnivå kan skridförarna förlita sig på valbara Pave Assist. Med Pave Assist, som drivs av Volvo Co-Pilot, får du en kraftfull uppsättning digitala verktyg, inklusive Material Manager, Thermal Profiling och Weather View, som är utformade för att öka ytkvaliteten och dokumentera läggningsprocessen.


Släpp loss kraften i din asfaltläggare

Med en läggningsbredd på upp till 9 meter kan P6870D ABG utrustas med en rad olika skridar som passar för en mängd olika arbetsplatser och material. Volvos Variomatic-skridar har åtta styrrör, fyra för varje hydraulförlängning, som tillsammans med den valbara skridspännanordningen bidrar till en enhetligt och jämnt kompakterad yta.

I fråga om användning kan VB79- och VB78-skridar användas på samma arbetsplats, men VB79-skridar har större potential när speciella kronprofiler ska göras eller vid specifika dräneringskrav. De ställbara skridarna har två ytterligare ledade sektioner och är justerbara uppåt och nedåt med 10 % (5,7 grader), vilket möjliggör läggning av oregelbundna profiler med större lätthet, mindre materialåtgång och till lägre kostnad.

Skridförlängningar kan snabbt och säkert sättas dit eller tas bort, och utan att några specialverktyg krävs, tack vare Volvos unika snabbkopplingssystem. Det innebär att ett byte endast tar 55 minuter.

Med den valbara hydraulstyrningen av ändportarna, som är integrerad i skridpanelen, kan skridföraren säga adjö till manuell skridjustering. Resultatet är mindre ansträngning och en ren sidofinish.


Fortsätt lägga

Att ha en mångsidig och lättanvänd maskin är förstås bra, men den måste även vara tillförlitlig. Oplanerade driftstopp kan kosta en maskinparksägare över 450 euro om dagen per maskin. Volvo CE är medvetna om det här problemet, och P6870D ABG har därför smarta underhållssystem som gör det lätt att hålla asfaltläggaren i gott skick.

P6870D ABG har förbättringar i fråga om drifttid och effektivitet: ett av de viktigaste framstegen är 13-tonstråget och en bränsletankvolym som räcker till 10 timmars oavbrutet läggande. Det finns dessutom ett system som skyddar mot bränslestöld och Volvo CE har även en rad belysningssatser, så att du kan se och göra mer vid dåliga ljusförhållanden.

Volvo CE har även gjort det enkelt att rent fysiskt komma åt nödvändiga kontrollpunkter på P6870D ABG, vilket innebär snabbare och säkrare servicerutiner. Centralsmörjningspunkter och viktiga servicepunkter är smidigt placerade uppe på plattformen, medan bränsletanken, emulsionstanken och AdBlue-påfyllningsröret är åtkomliga från marknivå. För att underlätta hanteringen och underhållet av en hel maskinpark kan en och samma nyckel användas för att starta tändningen i alla maskiner och låsa upp alla serviceluckor.

Kunderna kan även automatisera servicebehov och maximera maskinens drifttid med Volvo Service Interval Manager – en dedikerad display på EPM3-kontrollpanelen som uppmärksammar föraren på nödvändigt eller schemalagt underhåll, vilket registreras i systemet och sparas i servicehistoriken.

När det gäller byte av delar, så finns det servicesatser som hjälper kunderna att spara tid, sänka kostnaderna och tillgå de senaste tekniska förbättringarna. Med servicesatserna slipper du gissa vilka delar som behöver bytas eftersom du får dem alla i en sats. Även om det kan verka kostsamt att byta delar som inte ”behöver” bytas, så kan det vara en väsentlig del av bra underhåll. Att endast byta större eller synligt slitna delar och inte delarna runt omkring dem kan innebära påfrestningar för de utbytta delarna.

Slutligen har kunderna möjlighet att aktivera CareTrack-telematiksystemet i P6870D ABG. Med hjälp av CareTrack kan platschefer ligga steget före oplanerade stillestånd och säkerställa att asfaltläggaren används effektivt. Rapporter om maskinens plats, användning, produktivitet, bränsleförbrukning och hälsa är åtkomliga från distans, vilket gör det lättare att identifiera områden som kan förbättras för att optimera verksamheten.

Mångsidighet, användarvänlighet och tillförlitlighet är nyckelegenskaperna hos den nya hjuldrivna asfaltläggaren P6870D ABG, som finns att köpa i regionerna EMEA, APAC och Latinamerika.

Nyckelspecifikationer

MotortypVolvoD6J (Steg V)
MotoreffektkW/hk129/172,9
Vid varvtalvarv/min2 000
Grundbreddm2,4
Största beläggningsbreddm9
Läggningsresultatt/tim700
Maximal lagertjocklekmm300
Trågstorlekt13




Källa: Swecon


Tipsa en vn Skriv ut




Mest lästa











lillevrå

L5navigation

Onninen

Allu

modul-system

Byggval






Industrinät
Unica Media AB © 2018
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se