Instagram


Facebook

Volvo A25G med lastväxlare: Snilleblixten som håller efter 25 år


2022-05-17

I december 2021 fick Holmen Paper sin fjärde specialanpassade A25 dumper med lastväxlare.
Bild: Peter Holgersson
I december 2021 fick Holmen Paper sin fjärde specialanpassade A25 dumper med lastväxlare.

Stefan Lundqvist är inne på sitt 41:a år som arbetsledare på Holmen Paper i Norrköping. Nu är han ansvarig för underhåll, samt delaktig i alla fordonsinköp.
Bild: Peter Holgersson
Stefan Lundqvist är inne på sitt 41:a år som arbetsledare på Holmen Paper i Norrköping. Nu är han ansvarig för underhåll, samt delaktig i alla fordonsinköp.

Det var på ett studiebesök för 25 år sedan, i skogarna utanför Växjö, som Stefan Lundqvist såg den ombyggda skogsmaskinen med en mindre lastväxlare.
– Det ville jag spinna vidare på, men med en ombyggd dumper. Vi hade ju problem med interntransporterna. Idén håller än i dag. I december fick Holmen Paper sin fjärde specialanpassade A25 dumper med lastväxlare.

Stefan Lundqvist är inne på sitt 41:a år som arbetsledare på Holmen Paper i Norrköping. Uppgifterna har växlat genom åren, men det har alltid handlat om maskiner. Nu är han ansvarig för underhåll både på Holmen Paper och Bravikens sågverk, som är granne sedan 2010, samt delaktig i alla fordonsinköp.

– Så fort det är något på hjul som behöver fixas, då är det min avdelning, skrattar han.
– Med sågverket tillkom det arbetsuppgifter. De har 18 maskiner, den minsta är en 18 tons gaffeltruck. Men jag klagar inte, jag har ett roligt jobb. Ingen dag är den andra lik.

Något som är sig likt, och som fungerar i det närmaste problemfritt, är interntransporterna av containers på industriområdet. Det handlar om totalt 18 containers, utplacerade på olika platser, som fylls med allt från spån och rester av hylsor från papperstillverkningen till slam från produktionen och aska från flispannan.


Dåliga lösningar
Tidigare, innan den framgångsrika lösningen med ombyggd dumper, användes askvagnar kopplade till hjullastare samt en sorts bygelvagn med olika mindre lådor. Inget fungerade särskilt bra.

– Vi kör femskift i produktionen, så därför måste även fulla containers tömmas 24/7. På varje skift har vi två operatörer som kan köra både de tolv hjullastarna vi har och dumpern, säger Stefan Lundqvist.

Den senaste dumpern med lastväxlare – ombyggd av Volvo CE:s dotterföretag i Malmö, Engineering Solutions – är en A25G. I grunden är det en standarddumper, men den har förlängts med 1,2 meter för att ge plats åt lastväxlaren. Dessutom har den extra pumpar till hydrauliken samt snurrbar förarstol för att underlätta backning.

– I grunden är det egentligen samma lösning som vi fick med den första maskinen för 25 år sedan. Skillnaden är att då vände vi oss direkt till Volvos dumperfabrik i Braås, som ordnade modifieringarna.


37 000 timmar
Dumprarna på Holmen Paper får jobba hårt. Den ombyggda A25D, som köptes in 2003, gick nyligen i ”pension” efter 37 000 timmar. Den senaste dumpern, en A25E som köptes 2009, är numera reservmaskin för den nya A25G.

– Det är sällan något problem med dumprarna. Man ska vara noga med att ta bort snö och is på vintrarna, det kan orsaka trassel. Annars är det bara service och däckbyte.

På Holmens biokombinat har Stefan Lundqvist även ansvar för den egna verkstaden. Där servas och underhålls både pappersbrukets och sågverkets maskiner, bland annat ett dussin Volvo hjullastare i olika storlekar.

– Vi gör mycket själva i verkstaden, men vi har också ett väldigt bra samarbete både med Lantmännen Maskin i Norrköping och Swecon i Linköping. Det är tryggt att ha dem i ryggen.


Källa: Swecon

Tipsa en vn Skriv ut




Mest lästa











lillevrå

L5navigation

Onninen

Allu

modul-system

Byggval






Industrinät
Unica Media AB © 2018
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se