Volvomaskiner sätter färg på vindkraftsbygge i Motala


2021-12-29

Volvo A25G och EC250E i vindkraftsparken i Tjällmo. Andreas fick sin nya EC250E i februari 2021, men först i augusti tog han den i drift.
Bild: Peter Holgersson
Volvo A25G och EC250E i vindkraftsparken i Tjällmo. Andreas fick sin nya EC250E i februari 2021, men först i augusti tog han den i drift.

Bröderna Perssons maskiner arbetar med anläggningen av en ny vindkraftpark i Tjällmo utanför Motala fram till mars 2022.
Bild: Peter Holgersson
Bröderna Perssons maskiner arbetar med anläggningen av en ny vindkraftpark i Tjällmo utanför Motala fram till mars 2022.

Andreas Persson framför sin nya Volvo EC250E grävmaskin.
Bild: Peter Holgersson
Andreas Persson framför sin nya Volvo EC250E grävmaskin.

Viktor Persson köpte sin Volvo EC300E grävmaskin 2018. Året efter lackades maskinen grön.
Bild: Peter Holgersson
Viktor Persson köpte sin Volvo EC300E grävmaskin 2018. Året efter lackades maskinen grön.

Ingen kan ta miste på var bröderna Persson finns på arbetsplatsen. De två klarlackade gröna och röda grävmaskinerna från Volvo sticker verkligen ut vid vindparksbygget i Tjällmo utanför Motala.
– Det var brorsan som inspirerade mig, skrattar Andreas.

Bröderna Andreas och Viktor Persson växte in i entreprenadbranschen på ett naturligt sätt. Pappa Jarl Persson i skånska Tjörnarp startade sitt företag 1992 med en gammal Åkerman hjulgrävare, en H10 MB. Med tiden byttes maskinen mot nya och bättre och den senaste, en Volvo EW160C, köptes 2011. Redan från start, 1992, var sjuårige Andreas med i hytten. Snart fick han sällskap av lillebror Viktor.

– Det var aldrig några funderingar på vad vi skulle bli, vi skulle bli maskinförare som pappa, säger Andreas.


Började försiktigt
De första åren efter gymnasiet jobbade Andreas i pappa Jarls företag, men 2011 startade han eget under namnet Andreas Schakt. Samma år slutade Viktor skolan och startade strax även han ett eget bolag och jobbade som anläggare och maskinförare.
– Efter några år, 2015, köpte jag en begagnad Volvo EC55C och började göra lite mindre jobb i egen regi, säger Viktor.

Den maskinen byttes mot en EC250EL och i slutet av 2018 byttes den mot en ny EC300EL.

När beslutet togs att lacka om maskinen, så tyckte Viktor att det kändes lite tråkigt att lacka om den i samma gula färg. Under sommarsemestern 2019 skedde förvandlingen av Viktors maskin.

– Jag ville inte ha gult. Blått är också ganska vanligt. Jag fastnade för grönt. Det blev två lager färg och två lager klarlack. Första jobbet med den gröna maskinen var speciellt. Maskinen gjorde succé, kan jag säga.


Välutrustad
Naturligtvis ville inte storebror Andreas vara sämre. Han fick sin nya EC250E i februari, men först i augusti tog han den i drift. Då hade han skalat ner den, lackat den röd, och monterat ihop den igen.

– Monteringsjobbet gjorde jag själv, bara det tog tio dagar, säger Andreas.

Dessutom utrustade han maskinen med grävsystem, våg, SVAB styrsystem och OilQuick redskapsfäste samt en rad hydrauliska redskap.
– Brorsans och min maskin är kompatibla. Det är praktiskt att vi kan använda samma redskap, säger Andreas.

Därför jobbar de gärna på samma arbetsplats. Som nu, då de arbetar med anläggningen av en ny vindkraftpark i Tjällmo utanför Motala fram till mars. De har redan, bokstavligen, satt färg på arbetsplatsen.

– Haha, de andra kallar oss inte vid namn. De säger ”kör det till den gröna” eller ”det gör den röda”, skrattar Viktor.


Källa: Swecon