Instagram


Facebook

Volvo EC480E HR river Sveriges första kärnkraftverk


2022-01-21

I mitten av november 2021 anlände Fredrik Brännmark från Hansén Bil & Maskin i Boden med sin Volvo EC480E HR höghöjdsrivare för att riva det 22 meter höga kyltornet.
Bild: Swecon Anläggningsmaskiner AB
I mitten av november 2021 anlände Fredrik Brännmark från Hansén Bil & Maskin i Boden med sin Volvo EC480E HR höghöjdsrivare för att riva det 22 meter höga kyltornet.

Fredrik Brännmark från Hansén Bil & Maskin i Boden med sin Volvo EC480E High Reach höghöjdsrivare.
Bild: Swecon Anläggningsmaskiner AB
Fredrik Brännmark från Hansén Bil & Maskin i Boden med sin Volvo EC480E High Reach höghöjdsrivare.

Ågesta kärnkraftverk, söder om Stockholm, var Sveriges första kommersiella kärnkraftverk. För snart 60 år sen togs kraftverket i drift, men produktionen av el och fjärrvärme lades ner redan efter drygt 10 år. Efter många år i malpåse, sluts nu cirkeln när kärnkraftverket rivs. I projektet arbetar Hansén Bil & Maskin från Boden och deras nya Volvo EC480E High Reach.

Reaktorn i Ågesta slutade producera el och varmvatten till näraliggande Farsta redan 1974. Vid avställningen forslades alla högaktiva material, som kärnbränsle och tungvatten, bort från anläggningen. Kvar blev en blandning av låg- och medelaktivt radioaktivt material och radiologiskt friklassat byggnadsmaterial. Sommaren 2020 sedan började rivningen av anläggningen, men Peter Nyström, projektledare på Vattenfall, berättar att rivningen började förberedas ett par år tidigare.

– Allt är kartlagt in i minsta detalj och vi började med att ta bort de mest kontaminerade delarna som pumpar, urblåsningssystem och primärkretsar.

Rivningsarbetet är indelat i många mindre delprojekt, som kan vara ett litet rum eller en del av ett större rum. Varje delprojekt har sin arbetsorder och sina skyddsföreskrifter.

– Det behövs, även om radioaktiviteten är låg. Det största problemet är egentligen att anläggningen finns inne i ett bergrum. Det är trångt och gör arbetet svårare, säger Peter Nyström.


22 meter högt
I mitten av november förra året anlände Fredrik Brännmark från Hansén Bil & Maskin i Boden med sin Volvo EC480E High Reach höghöjdsrivare. Uppdrag: att före nyår riva det 22 meter höga kyltornet på Ågestaverket.

– Det är lite synd att riva. Personligen hade jag önskat att det fått bli museum, men det går ju inte på grund av föroreningarna. Historien bakom Ågesta och det svenska kärnvapenprogrammet, där Ågesta var en del, är intressant. Själva rivningsjobbet gör han ändå med glädje.

– Det är ett fritt jobb att riva. Jag får veta vad som ska rivas, sedan är jag min egen arbetsledare och ser till att få det gjort.

Och efter ett drygt halvår i höghöjdsrivaren, vill han inte byta tillbaka till en vanlig grävmaskin.
– Absolut inte! Höghöjdsrivaren är mycket stabilare och tyngre. Den har dessutom många bra specialanpassningar, som tiltbar hytt, som jag gillar.


Goda framtidsutsikter
Rivning är en viktig del av verksamheten hos Hansén Bil & Maskin och de har tidigare gjort mycket jobb i Malmberget. Där har LKAB:s gruvbrytning gjort staden osäker, därför flyttas de boende till närliggande Gällivare och byggnaderna rivs. När det 13 våningar och 42 meter höga Focushuset skulle rivas, köpte ägaren Mattias Hansén en ny Volvo EC480E High Reach från Swecon i maj förra året.

– Vi har mest Volvo i maskinparken, men ingen höghöjdsrivare. EC480E var ett naturligt val för oss. Den nya maskinen bidrog även starkt till att Hansén Bil & Maskin vann Vattenfalls prestigeupphandling att riva det 22 meter höga kyltornet i betong vid det nedlagda kärnkraftverket.

– Det är ett annorlunda jobb, men egentligen en vanlig selektiv rivning. Kyltornet har aldrig varit kontaminerat av radioaktivitet, så det är som vilken rivning som helst, säger Mattias.

Två månader beräknas rivningen ta, som började i slutet av november. Men Mattias har redan blicken fäst på framtiden i det dynamiska Norrbotten. Framför allt det planerade fossilfria stålverket för 25 miljarder kronor som ska byggas i Norra Svartbyn utanför Boden och beräknas skapa cirka 10 000 nya arbetstillfällen.

– Det ska ju byggas bara ett hundskall bort från vårt kontor. Det är fantastiskt, jag önskar bara att jag var 20 år yngre...


Källa: Swecon

Skriv ut





Mest lästa











lillevrå

L5navigation

Farthinder / Proni





Unica Media AB © 2018
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se