Instagram


Facebook

Volvos nya materialhanterare vann i jämförelsen


2021-11-30

Den helt nya materialhanteraren Volvo EW200E MH jobbar sedan i maj på Månsemyr återvinningscentral som årligen tar emot drygt 50 000 ton avfall.
Bild: Peter Holgersson
Den helt nya materialhanteraren Volvo EW200E MH jobbar sedan i maj på Månsemyr återvinningscentral som årligen tar emot drygt 50 000 ton avfall.

Fredrik Bottenmark, miljö- och renhållningsingenjör på Orust kommun samt platschef på Månsemyr.
Bild: Peter Holgersson
Fredrik Bottenmark, miljö- och renhållningsingenjör på Orust kommun samt platschef på Månsemyr.

De två nya maskinerna på återvinningscentralen Månsemyr – en materialhanterare och en hjullastare – valdes med omsorg och i konkurrens. Två parametrar vägde tungt, medarbetarnas känsla för maskinerna samt den långsiktiga ekonomin för service och reparationer.
– Det vägde över till Volvos fördel i båda fallen, säger Fredrik Bottenmark, miljö- och renhållningsingenjör på Orust kommun samt platschef på Månsemyr.

Den helt nya materialhanteraren från Volvo, EW200E MH, jobbar sedan i maj på Månsemyr som årligen tar emot drygt 50 000 ton avfall. Utrustad med en sorteringsgrip på stickan utför den lossning, lastning samt olika sorteringsjobb på återvinningscentralen.

– Jag har bara hört gott om den nya maskinen, framför allt har den mycket bättre komfort och går tystare än den tolv år gamla materialhanteraren som den ersatte, säger Fredrik Bottenmark.

Månsemyr, som startade som en klassisk soptipp på 60-talet, har med åren moderniserats och är numera en återvinningscentral. När Orust kommun 2018 beslutade att lägga ner återvinningscentralen i Henån och satsa på Månsemyr, betydde det budgetpengar till såväl utvidgning som upprustning. Hittills har satsningen inneburit en ny tillfartsväg samt en ny fordonsvåg. På några års sikt ska även fordonsrampen samt avdelningen för farligt avfall byggas om.


Nya maskiner

Satsningen på Månsemyr har även skett på maskinsidan, där både materialhanteraren och en hjullastare behövde bytas ut. Tre olika återförsäljare bjöds in till upphandlingen, bland annat Swecon, varav en föll bort direkt då de inte kunde erbjuda rätt materialhanterare för provkörning.

– Vi åkte med Swecon till en återvinningsanläggning i Skövde och testade Volvos materialhanterare. Det stod mellan den och en maskin av det fabrikat vi hade tidigare. Maskinförarna ville ha Volvon och då blev det så. Dessutom låg den bättre till även när jag jämförde service- och reparationskostnader, säger Fredrik Bottenmark.


"Kul att jobba"
Jörgen Fondén är en av två maskinister på EW200E MH. Han har kört hjulgrävare i 20 år, men när han började på Månsemyr i juni var det första gången han körde en materialhanterare.

– Det var lite nytt, som att hytten är höjbar, men annars var sig mycket likt, säger Jörgen som är helnöjd med maskinen.
– Allt funkar som det ska, då är det kul att jobba. Den går tyst och fint, komforten är bra och hydrauliken är följsam. Det är kanon, helt enkelt.

I upphandlingen ingick även en hjullastare och då föll valet på Volvo L110H. Sedan i våras är den Månsemyrs effektiva allt-i-allo som tömmer och flyttar containers, hanterar jordmassor, flyttar styckegods och mycket mer.

– Det är sex medarbetare som turas om att köra hjullastaren. De är överlyckliga över den, säger Fredrik Bottenmark.

Det är för övrigt även han själv.
– Nu har jag ju inte förarbevis förstås, men visst har jag känt på hjullastaren. Jodå, den är riktigt fin.


Fakta: Volvo EW200E MH materialhanterare
• I slutet av förra året lanserade Volvo CE den helt nya materialhanteraren EW220E MH för recyclingsegmentet. Samtidigt uppdaterades ”storebror” EW240E MH med en ny längre rak bom.
• Den nya EW200E MH väger 22,6 ton och har en Steg V-godkänd Volvomotor på 129 kW (173 hk). Maskinen har en rak bom på 5,5 eller 6,25 meter och ett 4-meters svanhalsskaft samt en räckvidd framåt på 9,3 eller 10,0 meter.
• EW200E MH har ett specialanpassat hydraulsystem för materialhantering. Andra modifieringar – jämfört med en standardgrävare – inkluderar den hydrauliskt upphöjda hytten, fyra stödben som tillval (främre schaktblad och bakre stödben som standard), solida gummidäck och en skräddarsydd rak bom.



Källa: Swecon

Tipsa en vn Skriv ut




Mest lästa











lillevrå

L5navigation

Onninen

Allu

modul-system

Byggval






Industrinät
Unica Media AB © 2018
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se